چرا سئو خوب سایت همچنان یک استراتژی موفق است؟

در تاریخ 1396/4/1 منتشر گردیده

ا گذشت سال ها از معرفی سئو و تغییراتی که از سال ۲۰۱۱ به بعد در دنیای سئو به وجود آمد، برخی تصور می کنند که دوره ی سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به اتمام رسیده و باید به دنبال روش های جدیدی جهت افزایش فروش خود در فضای آنلاین باشند. در حالی که سئو خوب همیشه می توانید روشی قدرتمند و کاربردی برای حضوری موثر در فضای مجازی باشد.
از دیدگاه استراتژیک، سئو خوب سایت مزایایی دارد که موجب می شود نسبت به بسیاری از روش های بازاریابی دیجیتال بهتر باشد و نتایجی بلندمدت ایجاد کند. در ادامه به ۵۵ نکته که باعث می شود سئو خوب همچنان جز بهترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی باشد، اشاره می کنیم.
۱. کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات اینترنتی
بازاریابی و تبلیغات در اینترنت روش های مختلفی دارد که بعضی از آن ها هزینه زیادی دارند. برخی از مهم ترین روش های بازاریابی اینترنتی عبارتند از:
• تبلیغات کلیکی گوگل (Google Adwords)
در این روش که ماهیت مزایده ای دارد، افراد بر اساس کلمات کلیدی مورد نظرشان در موتور جستجوی گوگل تبلیغ می کنند. به صورتی که وقتی کاربری یک عبارت کلیدی (برای مثال: خرید بلیط هواپیما) را در گوگل جستجو می کند، گوگل آدرس سایت آن ها را در صفحه اول نتایج و در بخش نتایج پولی نمایش می دهد. سپس هر کاربری که بر روی لینک تبلیغ آن ها کلیک کند پولی از حساب کاربری‌ شرکت کسر می شود.
تبلیغات کلیکی گوگل جز بهترین روش های تبلیغات اینترنتی است، اما به دلیل وجود تحریم های گوگل و نرخ تبدیل بالای دلار نسبت به تومان، عموما برای شرکت های ایرانی به صرفه نبوده و نیاز به سرمایه زیادی دارد. از طرفی چون تبلیغات کلیکی گوگل ماهیتی مزایده ای دارد، در کلمات کلیدی رقابتی نرخ قیمت هر کلیک به شدت افزایش می یابد.
نکته مهم دیگر آن است که سایت شما تا زمانی که پول پرداخت کنید در صفحه اول گوگل می ماند و ترافیکی مستمر نصیب سایت شما نمی شود. مزیت سئو خوب کسب ترافیکی پایدار برای سایت بدون نیاز به صرف هزینه تبلیغاتی مدام است. همچنین شما اگر همان هزینه تبلیغات کلیکی گوگل را صرف تولید محتوای با کیفیت و سئو شده کنید، در آینده ترافیکی مستمر نصیب سایت‌تان می شود.
• بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بازاریابی در شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش ها برای برندینگ در فضای آنلاین است. برای نشان دادن اینکه شرکت فعال و پویاست و با حضور خود در شبکه های اجتماعی برای مخاطبان و مشتریانش ارزش تولید می کند. تدوین استراتژی مناسب و کارآمد برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی کار ساده ای نیست و گاهی نیازمند صرف سرمایه قابل توجهی است. در ضمن تمامی فعالیت های بازاریابی در این شبکه ها نهایتا باید منجر به رساندن مخاطبان به سایت شرکت شود و از این طریق ترافیک ورودی سایت افزایش پیدا کند.
نکته قابل توجه دیگر آن است که سهم عمده ترافیک ورودی هر سایت را عموما گوگل و سایر موتورهای جستجو تشکیل می دهند. پس با سئو خوب می توان ترافیک ورودی سایت را به طور مستقیم افزایش داد و نگران فیلترینگ یک شبکه اجتماعی خاص و کاهش ترافیک ورودی از آن به سایت نشد.
• تبلیغات کلیکی و بنری در سایت های ایرانی
تبلیغات کلیکی و بنری در سایت های ایرانی نیز چون ماهیت تبلیغاتی دارند تا زمانی ادامه می یابند که پول صرف آن‌ها شود. همچنین تجربه ثابت کرده که این نوع تبلیغات دارای ایرادات زیادی هستند و لزوما باعث افزایش فروش سایت نمی شوند. این نوع تبلیغات بیشتر از نظر بهبود آنلاین برندینگ شرکت در اینترنت موثر است. تبلیغات بنری و کلیکی همانند تبلیغات کلیکی گوگل به دلیل مقطعی بودن در مقابل سئو خوب، ضعف بزرگی دارند و ترافیکی مستمر نصیب سایت نمی کنند.

۲. حفظ سهم بازار
یکی از بزرگترین دغدغه های هر شرکتی حفظ سهم بازار خود در بلند مدت است. با توجه به شرایط رقابتی موجود در اکثر کسب و کارهای سودده، شما برای اینکه بتوانید سهم بازار خود را افزایش دهید یا حتی حفظ کنید، باید سهم رقبای‌تان را تصاحب کنید. امروزه که اکثر افراد برای کسب اطلاعات و خرید از گوگل و سایر موتورهای جستجو استفاده می کنند، سئو خوب سایت و بودن در صفحه اول نتایج گوگل به ازای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شرکت، می تواند نقش مهمی در نمایش نفوذ شرکت شما در بازار داشته باشد. اینگونه افراد زمانی که به دنبال خدمات و محصولات مرتبط با کسب و کار شما باشند، نام سایت شرکت شما را در اکثر صفحات گوگل می بینند و همین امر برای جلب اعتماد آن ها بسیار موثر است.
۳. آنلاین برندینگ
شما زمانی می توانید فروش شرکت خود را از طریق سایت افزایش دهید که تبدیل به برند شناخته شده ای در فضای آنلاین شوید. برند اینترنتی یک شرکت لزوما تاثیر گرفته از برند آن شرکت در دنیای واقعی نیست. خصوصا اگر فردی یک شرکت را اولین بار در اینترنت پیدا کند، در ذهنش هیچ تصویری از برند آن در دنیای واقعی ندارد و هر چه در اینترنت ببیند، در شکل گیری تصویر برند آن شرکت در ذهنش موثر است.
سئو خوب چون باعث افزایش دیده شدن سایت شرکت شما در گوگل می شود، تاثیر مثبتی در شکل گیری برند اینترنتی شرکت‌تان دارد. مخاطبان محصولات و خدمات کسب و کار شما وقتی به دنبال نیازمندی های خود در گوگل هستند، نام شرکت شما را در صدر نتایج گوگل دیده و وارد سایت شما می شوند. اگر طراحی سایت شما خوب و جذاب باشد، احتمال اینکه فرد شرکت شما را در مقایسه با رقیبان انتخاب کند افزایش می یابد.
۴. افزایش کارآمدی کمپین های بازاریابی
یک از نکات جالب هنگام برگزاری کمپین های بازاریابی و تبلیغات در رسانه های غیر اینترنتی، افزایش ترافیک ورودی از گوگل به سایت شرکت است. برای مثال وقتی افراد نام شرکت را در تلویزیون می بینند یا بیلبورد آن را در بزرگراه مشاهده می کنند، برای ارضای کنجکاوی خود نام شرکت را در گوگل جستجو کرده و وارد سایت آن می شوند.
مشکلی که بسیاری از شرکت های معروف ایرانی با آن رو به رو هستند، عدم سئو خوب سایت شرکت است. این مشکل زمانی حاد می شود که افراد در هنگام جستجوی نام شرکت در گوگل وارد سایت های متفرقه یا سایت نمایندگی های آن شرکت می شوند و سایت اصلی بازدیدکننده قابل توجهی جذب نمی کند. این مسئله از ابعاد مختلفی اعتبار شرکت را زیر سوال برده و آن ها را در رسیدن به اهداف‌شان با چالش رو به رو می کند.
۵. توسعه محصولات و خدمات
سئو و تحلیل رفتار کاربران از طریق ترافیک ورودی به سایت می تواند دید خوبی نسبت به علایق و سلایق مشتریان شرکت بدست دهد. در انجام تحقیقات بازار می توان با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکز و کنسول جستجوی گوگل، نحوه رفتار و نگرش کاربران به موضوعات سایت را بررسی نمود و اطلاعات مفیدی را برای توسعه محصولات و خدمات جدید به دست آورد.